Bulgarian Photography Now

  • Просто линия-Ничия земя между България и Турция, 2004-2008 © Веселина Николаева

    Просто линия-Ничия земя между България и Турция, 2004-2008 © Веселина Николаева

  • Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

    Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

  • Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

    Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

  • Flieger, 2009 © Дирк Брьомел

    Flieger, 2009 © Дирк Брьомел

  • Forget Your Past, 2009-2012 © Никола Михов

    Forget Your Past, 2009-2012 © Никола Михов

  • Hard Candy, 2010 © Лубри

    Hard Candy, 2010 © Лубри

  • The Mall of Малашевци, 2011- 2012 © Димитър Варийски

    The Mall of Малашевци, 2011- 2012 © Димитър Варийски

  • Алепо-в окото на войната, 2012 © Георги Кожухаров

    Алепо-в окото на войната, 2012 © Георги Кожухаров

  • Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

    Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

  • Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

    Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

  • Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

    Алепо-в окото на войната,2012 © Георги Кожухаров

  • Колапс, 2011 © Димитри Стефанов

    Колапс, 2011 © Димитри Стефанов

  • Колапс, 2011 © Димитри Стефанов

    Колапс, 2011 © Димитри Стефанов

  • Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

    Кухненски истории от Балканите, 2010 © Евгения Максимова

  • Миниатюри за водата_Киевско море, 2012 © Боряна Кацарова

    Миниатюри за водата_Киевско море, 2012 © Боряна Кацарова

  • Миниатюри за водата_Киевско море,2012 © Боряна Кацарова

    Миниатюри за водата_Киевско море,2012 © Боряна Кацарова

  • Миниатюри за водата_Киевско море,2012 © Боряна Кацарова

    Миниатюри за водата_Киевско море,2012 © Боряна Кацарова

  • Най-жестокият театър, 2012 © Анастас Петков

    Най-жестокият театър, 2012 © Анастас Петков

  • По следите на светлото бъдеще, 2005 © Мисирков_Богданов

    По следите на светлото бъдеще, 2005 © Мисирков_Богданов

  • Светът на 90 градуса, 2007-2011 © Ивайло Стоянов

    Светът на 90 градуса, 2007-2011 © Ивайло Стоянов

  • Следи, 2011-2013 © Елена Героска

    Следи, 2011-2013 © Елена Героска

  • София, обичам те (и те искам гола), 2008 © Васил Илиев

    София, обичам те (и те искам гола), 2008 © Васил Илиев

  • Травми и чудеса, 2008-2010 © Бабак Салари

    Травми и чудеса, 2008-2010 © Бабак Салари

Новият онлайн фотографски проект Bulgarian Photography Now представя значима част от съвременните фотографи, които представят проекти със серийни снимки в България след 2000г. Всяка поредица разказва собствена история и представя избрани авторски фотографии, очертаващи разнообразни и различаващи се една от друга тематични парадигми – травми и чудеса, театър, София, „молът” на Малашевци и др. Общото между всички тях е концепцията на автора.

Кредитите отиват за Никола Михов и Ивайло Стоянов – автори и куратори на проекта, както и за всички артисти, представени от тях, разбира се. Създатели на онлайн платформата Bulgarian Photography Now подбират за старта на сайта работите на тези 17 автори, за да зададат посоката, в която смятат да го развиват, но планират постоянно надграждане и включване на много нови артисти и проекти на вече представени такива. По време на първото официално представяне на проекта във VIVACOM Art Hall през декември, те разясняват пред професионалната публика целта на инициативата – да обединява стойностна съвременната фотография в една платформа, която да бъде лесно достъпна за представяне пред български и чуждестранни почитатели на това изкуство.

Следващите редове ни запознават малко по-подробно с творчеството и историите на 17 (засега) български и чуждестранни автори, работили в България през последните години.

МИСИРКОВ / БОГДАНОВ

По следите на светлото бъдеще, 2005

След поредица от интервюта с около 70 ученици от софийски гимназии и разискване на теми като “какъв искаш да станеш”, “как виждаш себе си след 20-30 години”, авторите на серията „По следите на светлото бъдеще” са успели да набележат основните посоки в мечтите на младежите, които в момента започват самостоятелния си път. Фотографиите в серията визуализират седем от тези мечти.

Борис Мисирков и Георги Богданов са съучредители на Българско Фотографско Сдружение и основатели на Продуцентска компания АГИТПРОП. Като фотографи на свободна практика работят за водещи български и международни издания и рекламни агенции. От 2000 г. са независими продуценти и автори/ оператори на множество пълнометражни документални филми, късометражни филми и визуални кампании. Техни фотографии се намират в колекции на Музей на модерното изкуство в Рио Де Жанейро, Музей “Елизе” в Лозана, Музей на фотографското изкуство в Одензе и много други.

ЕВГЕНИЯ МАКСИМОВА

Кухненски истории от Балканите, 2010

С годините терминът „балкански“ се е утвърдил като нарицателно за селските райони с тежък ориенталски привкус и независимо в какъв контекст се използва, нерядко думата носи чувство на разделение и несъгласие както в културно, така и в социално отношение. Това се проектира във всички пространства. Авторката на серията „Кухненски истории от Балканите” е насочила своя обектив към кухнята – многофункционално пространство, което въплъщава духа на балканския дом и отразява идентичността на всяко семейство, но и на обществото като цяло. И малкото пари, с които разполага, балканецът би похарчил в кафенето, а не за нова интериорна декорация например. Резултатът е функционален, но лишен от украса стил, пресъздаващ усещането за загубената идентичност на региона, неизбежно наследство от половин хилядолетие под турско робство и половин век зад Желязната завеса. Фотографиите от кухни на Балканите отразяват виждането на авторката за реалността на Балканите днес.

Евгения Максимова започва да се интересува от фотография през 2005 г. Година по-късно печели наградата на Konica Minolta за България. Оттогава е спечелила множество награди както в България, така и в чужбина. Нейни самостоятелни изложби са показвани в България, Франция и Австрия.

БАБАК САЛАРИ

Травми и чудеса, 2008 – 2010

„Травми и Чудеса – Портрети от Северозападна България” е фотографски и антропологичен проект на Бабак Салари и журналистката Диана Иванова. В продължение на две години те документират живота на възрастните хора в осем села в Северозападна България – най-бедният регион в Европейският съюз. Събрани заедно – фотографиите и човешките истории – представляват рядка колекция от свидетелства за травмите и чудесата, преживени през последните години от най-старите обитатели на Северозапада. Проектът изследва в дълбочина феномена на социалната травма – загубата на чувство за общностен смисъл, обезлюдяването и застаряването в огромни части от региона, заради икономическия колапс на гигантите на социалистическата индустрия, разпадът на семействата, следствие от бедността и миграцията на жените като гледачки на възрастни хора в Италия и Гърция.

Бабак Салари е фотограф, активист и преподавател, който проследява живота в периферията на обществото. Неговите документални проекти включват ирански художници в изгнание; матриархат, туземни общности в Мексико; гейовете и травеститите в Куба. Творбите на Бабак са показвани и публикувани на международно равнище. За работата си е получил много награди, включително Gold Addy от American Ad Federation през 2004 г.

БОРЯНА КАЦАРОВА

Миниатюри за водата / Киевско “море”

Това е документален проект за ”Чернобилската ривиера”, която украинците наричат Киевското “море’’ и трагичния инцидент, разтърсил украинската Чернобилска ядрена електроцентрала на 26 април 1986 г. и причинил най-ужасяващата ядрена катастрофа в историята на човечеството. Тежките екологични поражения  и преселването на поне 350 000 души от района около централата са малка част от последствията на тази трагедия. Това не пречи на много хора да живеят около т.нар. „Чернобилска забранена зона”. Боряна Кацарова посещава различни места и забелязва една обща нишка: водата. Откривайки моментни картини на пикници, къпещи се хора и рибари, авторката се фокусира върху човека и разказва една история за водата. И за връзката, която хора, флора и фауна имат с нея.

Боряна Кацарова завършва “Художествена  и приложна фотография” в НАТФИЗ. В момента работи на свободна практика и специализира в областта на документалната, фотожурналистическата и портретната фотография. Творбите й се презентират от базираната в Париж френска агeнция Cosmos Photos. Боряна е работила като фотожурналист към aгенция Франс-Прес за региона на България в периода 2007–2010. Фотографската й работа е публикувана в едни от най-големите световни издания като International NYTimes, Le Monde, Le Figaro, Paris Match, Der Spiegel, Boston Globe, USA Today National Geographic, Guardian.

ДИМИТРИ СТЕФАНОВ

Колапс, 2011

Фотографиите в тази серия са заснети в затвора в Плевен и центърът за наркозависими в село Герман. Комуната в село Герман е на самоуправление, но повечето хора са доведени от близки и приятели и нямат право да напускат територията на центъра. Те подписват декларация, че няма да приемат наркотици, алкохол и цигари. В комуната няма нито лекари, нито психолози. Единственият начин за преодоляване на пристрастяването е работата в околните земеделски земи, както и взаимната подкрепа. Само малък процент от обитателите успяват да преодолеят наркотичната си зависимост, а в даден момент повечето правят опити за бягство. Плевенският затвор в северната част на страната, също приютява пристрастени към хероин. Затворът е топло и чисто място, където затворниците имат достъп до лекар. Много от тях са готови открито да говорят за грешките си. Въпреки това търговията с наркотици е обичайна практика, което прави още по-трудно преодоляването на зависимостта.

Димитри Стефанов е роден в България през 1987 г. През последните 12 години живее в Испания. Учил е фотография във фотографското училище EFTI в Мадрид, където получава награда за най-добър фотограф на годината. Димитри печели стипендия за семинара Gervasio Sanchez Albarracin, а работата му е публикувана в някои от водещите български списания. През 2011 г. е избран за Майсторският клас Photo Joop Swart, организиран от World Press Photo. През 2013 г. е финалист за наградата Pikto Award и получава 3-та награда от конкурса БГ Прес Фото.

ВЕСЕЛИНА НИКОЛАЕВА

Просто линия – Ничия земя между България и Турция, 2004–2008

За проекта си Веселина Николаева казва: ”През живота си съм прекосила безчет граници между култури и идеологии, държави и континенти. Винаги съм познавала понятията „изток“ и „запад“, но така и не успях да установя за себе си географските, нито пък психологическите бариери между тях. Не бях се движила по граница между които и да е две суверенни държави, какво остава за политически съюзи. Мислех си, че ако стъпя на ничия земя, ще мога да разбера значението на бодливата тел от всяка една страна на тази тънка, непотопена в политика линия, чиято единствена цел е да бъде бяло петно на световната карта. Границите въплъщават различни явления в зависимост от политическия контекст и времето. А да се определи времето в ничията земя, беше трудно. Тя се намира извън историята; миналото сякаш беше бъдещето. Това е един различен свят, дори различна страна, населена от войници, които защитават закони и правила, разбираеми само от тях. Зеленината скоро ще покрие всички следи от строго охраняваните граници, но пейзажът ще остане завинаги потопен във вина”.

„Simply a Line” е пътуването на авторката към необговореното минало на България и историята за празната ивица земя, някога била външна граница на Варшавския договор, а днес представляваща новият външен предел на Европейския съюз.

Веселина Николаева е родена през 1976 г. в София. Получава професионално образование в Холандия и от 2001 г. работи като фотограф на свободна практика. Работите й са включени в самостоятелни и групови  изложби, както и международни фестивали. През 2004 г. издава първата си книга BABA, за която получава наградата Grand Prix на 4-ти Международен фестивал по фотография в Лодз (PL), последвани от Descubrimientos Award за най-добър млад фотограф в Мадрид (ES) и Canon наградата на Сребърна Камера през 2005 в Амстердам (NL). Оттогава Веселина Николаева публикува School no 7 (2007), Simply a Line (2009), която е номинирана за най-добра книга на Dutch Doc в Холандия през 2010 и I’m Good I’m Great I’m Wonderful (2013).

ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Алепо – в окото на войната, 2012

От март 2011 г. в Сирия се води ужасяваща война, отнела повече от 120 000 човешки живота. В края на ноември 2012 г. Георги Кожухаров  прекарва шест дни сред бунтовническите отряди в град Алепо. Резултатът: история, която ни отвежда в центъра на военните действия в град Алепо – една от основните арени на сражения между силите на сирийския президент Башар Асад и Свободната сирийска армия (ССА).

Георги Кожухаров е роден в София през 1986 г. и учи фотография в НБУ. Едва 17-годишен постъпва като стажант-фоторепортер във в. „Дневник” и работи в изданията на „Икономедия” и до днес. През 2013 г. печели големите награди на конкурсите „БГ Прес фото” и „Канон – Снимка на годината ”, както и Специалната награда на Асоциацията на европейските журналисти с репортажа си за войната в Сирия. Участва в изложбите на „Фотоакадемика” и Биенале „Фодар” през 2011, „Шаварш Артин” 2007–2009, „Канон България – Снимка на годината” 2007–2013 и „БГ Прес фото 2005–2013. Участник в майсторския клас на проф. Кенет Кобре през 2011.

ДИРК БРЬОМЕЛ

Flieger, 2009

Серията на Дирк Брьомел представя най-впечатляващите експонати на Музеят на авиацията в Крумово, близо до Пловдив, който е създаден през 1991 г. и притежава около 6800 експоната и 70 летателни апарата – самолети, вертолети, безмоторни самолети, радиорелейни станции и др. Чрез визуалното проследяване на използваните в България експонати, авторът поставя и въпроси за историята, нуждата, развитието и предназначението на авиацията у нас.

Дирк ​Броьмел з​авършва комуникационен дизайн в​ъв​ ​Висбаден​ и ​​магистратура по фотография в Академията за изящни изкуства в Майнц при проф. Владимир Шпацек. ​Работата му печели международно признание. ​Освен в редица колективни изложби, участва ​и​ в реномирани салони на изкуствата​, като Art Cologne​.​ ​Н​егови творби могат бъдат видени в Китай и Америка. ​Серията “Kopfüber”​ му носи много награди между които “BFF-Förderpreis 2005″ и ” Reinhard Wolf-Preis 2005″.

АНАСТАС ПЕТКОВ

Най-жестокият театър, 2012

Зад завесите на соления бриз се открива сцена, протягаща се навътре в морето, от която местните хлапета се мятат до несвяст в бурните води долу, като в една безкрайна игра на предизвикателства. Зрителите са случайни рибари и слънчасали плажуващи, опиянени от топлината и накацали по парапетите. Покрай тях се промъкват колоездачи, туристи и влюбени двойки, всички заслепени от прожектора на лятното слънце. Това място е Моста, построен от ръждясали спомени и изяден от вълните бетон, който се е превърнал в символ на Бургас. На тази сцена се разиграва театърът на живота в един град на мъртви поети.

Анастас Петков е роден в Бургас. Завършва Американския Университет в България със специалност Журналистика и от 2005 започва да работи като фотограф на свободна практика. През 2007, Анастас стажува при Родни Смит в Ню Йорк, където развива интерес към документалната и уличната фотография. Първият му проект - ”Най-жестокият театър”, е завършен през 2012.

ВАСИЛ ИЛИЕВ

София, обичам те (и те искам гола), 2008

Проектът „София, обичам те” представя София празна. Но не в онзи негативен смисъл, който си мислите, а точно обратното – разголена, чиста и красива. Такава, каквато никога няма да бъде видяна: без хора, без автомобили, без рекламен или какъвто и да е спам.

Васил Илиев завършва Graphic Design в Gerrit Rietveld Academie в Амстердам. Той е съосновател на списание LFTFLD – културен гид за Амстердам през 2002 г. Бил е куратор и съосновател на Pop Value Mix Media Event, Амстердам, арт директор на списание Едно, творчески директор и ко-куратор на Sofia Design Week 2009 и 2010; Vice България, творчески отдел, 2010/2012. През 2013 г. основава комуникационна агенция “What If …”.

ЕЛЕНА ГЕРОСКА

Следи, 2011- 2013

Проектът „Следи“ е опит на авторката да навлезе в личното пространство на различни хора. Тя надниква в домовете им, говори с тях по улиците, спира ги и успява да влезе ВЪТРЕ – първо през прозорците, а после и през вратите. Допускат я.

Елена Героска, родена през 1990г. в Скопие, Македония. Завършва фотография в Национална академия за театрално и филомово изкуство (НАТФИЗ) в София. Нейни самостоятелни изложби са показвани в България, Македония и Австрия, а нейни снимки са публикувани в списанията: Vice, Max и Capital Light  и книгата Shot by Kern на TASCHEN.

ЛУБРИ

Hard Candy, 2010

Серията Hard Candy на Лубри показва културисти с подчертани форми и цветове. Стилистиката е близо до попарта, а жестовете и израженията на моделите са крещящи с езика на тялото си и красноречиви, също като телосложението им, стойките и позите им.

Лубри е роден в София 1977 година. През 2007 прави първата си самостоятелна изложба “Момчетата не плачат” в галерия Пистолет. През 2011 година е представен от куратора Вера Млечевска в платформата “ФОН: Млади автори” на Галерия “Сариев”, Пловдив с изложбата BACKUP. Участвал е в изложбите “Photonic moments”, Любляна, Словения, 2007; Месец на фотографията във Виена, 2007; A.A.H. “All about Him” (Всичко за Мъжа), София, 2008; Персона, Галерия ИСИ, София, 2010; The End and Beyond, Център за съвременно изкуство – Баня Старинна, Пловдив; Фестивал “Град и публични пространства”, проект “Ритуали на обичайното”, Пловдив, 2012. Като автор е представен в книгите: “Future Images – A collection of the World’s Best Young Photographers”, Mario Cresci and Radu Stern, Italy, 2010; “Selected Works and Events by Edno Magazine 2002-2009”, Sofia, 2009; “The Bulgarian Nouvelle Vague”, Sofia, 2012. Негови проекти са публикувани в списанията “Едно”, “Vice”, вестник “39 Грама”, “Fantom magazine”.

ДИМИТЪР ВАРИЙСКИ

The Mall of Малашевци, 2011–2012

„Молът“ на Малашевци е отворен за посетители всяка събота и неделя. Години наред привлича тълпи от хора със своето изключително разнообразие от битови, антикварни и дори професионални артикули. Основният принцип тук е: това, което за теб не значи нищо, за мен може да не е всичко, но е много. Тоест, има за всекиго. А самите артикули с нетърпение чакат момента, в който духът на битака ще ги срещне с новия им собственик. „Самият пазар оформя своите клиенти”, казва Варийски. А бит-пазарът диша чрез техните смях и сълзи.

Серията “The Mall of Малашевци” представя запечатаните моменти, истории и предмети, с които авторът се е опитал да обхване живописната обстановка и колорита на столичния битак. Без да искаме в нас се изгражда съпоставката между свободата на битак-мола срещу лукса на „истинския” мол.

Димитър Варийски е роден в София през 1984г. Учи Фотография и Визуални Изкуства в Нов Български университет. Автор е на три самостоятелни изложби – UNICEF S.O.S. Детски селища  в Национален Исторически музей през 2011г., The Mall Of Malashevci във Форсинтезис Арт Център през 2012г. и Memories for Sell показана в рамките на Sofia Design Week през 2012г.  Носител на награди от FIAP, Canon, Samsung и др. Негови фотографии са публикации в редица български и международни списания.

НИКОЛА МИХОВ

Forget Your Past , 2009–2012

Над входа на Дом-паметника на БКП на връх Бузлуджа се простира един някак философски обременен надпис: „Forget Your Past”. Именно оттук идва и името на проекта на Никoла. Изглежда точно това сме направили – забравили сме миналото си. Свидетелство за това са именно тези значими монументални паметници от времето на комунизма, превърнали се в безмълвен символ на забравеното минало: някога символ на гордост, днес потънали в забвение и самотност.

Никола Михов е носител на наградата за Фотожурналистика на Съюза на българските журналисти през 2012 г. Номиниран е за наградата „Еssl Art Award” на музея за съвременно изкуство „Есл“ във Виена през 2011 г., както и за наградата на „Salon de la Photo” в Париж през 2012 г. През юни същата година излиза неговата първа фотографска книга „Forget Your Past – монументалните паметници от времето на комунизма”, издадена от „Жанет 45”, която попада в селекцията “The best photobooks of the year” на британското  списание British Journal of Photography. През 2014 г. книгата е номинирана за една от най-престижните награди в света на фотографията Deutsche Börse Photography prize.

ИВАЙЛО СТОЯНОВ

Светът на 90 градуса, 2007–2011

Надежда Джакова, изкуствовед, коментира проектът „Светът на 90 градуса”: „За Ивайло Стоянов заобикалящият го свят е обект на неговото творчество. Експресивни цветове, силни контрасти и електрикови тонове го превръщат в сюрреалистичен пейзаж. Фотографът не изследва природата, а я преобразува, като я заснeма на 90 градуса. Така един на пръв поглед обикновен архитектурен, природен или интериорен пейзаж заживява друг живот”.

Ивайло Стоянов завършва фотография в академията за изящни изкуства към университета Йоханес Гутенбер в Майнц, Германия, а от 2010 г. е преподавател по Концептуална фотография в Нов български университет. Ивайло е автор на  множество самостоятелни и колективни изложби с много висок колекционерски интерес. Негови фотографии са публикувани във водещи фотографски издания като “Photonews”, “Artflash” и др. Негови творби са включени в колекциите на Националната художествена галерия в София, Софийска градска художествена галерия, галерия Erhard Witzel, Висбаден-Германия и частни колекции.

ЗЛАТКА ДИМИТРОВА

Градът, 2012

За серията „Градът” авторката казва: „Първо направих скици на въображаем град с помощта на електрическа печка. После осъзнах, че това е градът в който живея. Заснех реалните обекти и ги сравних с направените преди това скици, след което направих диптих, където всяка лява страна е скицата, а всяка дясна – реалният обект”.

Златка Димитрова е родена през 1982 г. в гр. Казанлък. Посещава различни курсове във фотошкола „Паралакс”. Нейни творби са показвани в Месеца на фотографията, София през 2012 и 2013 г.

Платформата Bulgarian Photography Now е партньор на Софийска градска художествена галерия при интегрирането на фотографията в музейната колекция и в изложбената политика на институцията. За избора на авторите отговарят главният куратор на галерията д-р Мария Василева, Никола Михов и Ивайло Стоянов. Повече информация за участие в проекта е публикувана на сайта, а новите попълнения, можете да следите и във Facebook страницата на Bulgarian Photography Now.

Share Button