Pin-Up или изкуството да съблазняваш

  • pcture 1

    pcture 1

  • Автопортрет

    Автопортрет
    © Bunny Yeager

  • © Bunny Yeager

    © Bunny Yeager
    Тази снимка е направена на стълбището в една изоставена къща на Miami Beach някъде през 50-те.

  • Betti Page

    Betti Page
    © Bunny Yeager

  • Maria Stinger & Sammy Davis Jr

    Тази снимка на моята добра приятелка Maria Stinger със Sammy Davis Jr. е от 1955 година в Miami Beach, Florida. Давах фотографски урок на Sammy.
    © Bunny Yeager

  • Lana Bashama

    Lana Bashama
    © Bunny Yeager

  • Christine Starr

    Christine Starr
    © Bunny Yeager

  • Bettie Page

    Bettie Page
    Bettie Page © Bunny Yeager

  • Ursula Andres

    Ursula Andres
    © Bunny Yeager

  • 1.1

    1.1
    © Bunny Yeager

  • Pin Up

    Pin Up
    ©Bunny Yeager

Изкуството на съблазънта разцъфтява през 30-те години, когато образите на красиви момичета са закачани на календари, реклами, по коли и къде ли не. Тази уникална форма на американската поп култура грабва сърцата на мнозина и ги пленява безотказно и до днес. Историята всъщност съвсем не е повърхностна, както всички си мислят. Pin-up-ът възниква като резултат от дългогодишните репресии върху свободата на изразяване на жените и е огромна крачка за тяхната еманципация.

Освен като катализатор на женската революция, pin-up фотографията изиграва важна роля и във Втората световна война. Тази брилянтната идея дължим на Betty Grable и Rita Hayworth – две от най-известните pin-up момичета. Техните снимки по време на войната успешно отвличат вниманието на войниците от реалния риск за живота им, с който се сблъскват всеки ден.

За първи път в България ви запознаваме толкова отблизо с една от най-емблематичните фигури, дали сериозен тласък на на това изкуство. Жената, заснела Урсула Андрес и Шон Конъри в първия филм за Джеймс Бонд – „Д-р Но” (1962). Жената, открила легендарните Бети Пейдж, Мария Стингър, Лиза Уинтърс и Джойс Низари. Жената, успешно наложила носенето на бикини на плажа. Жената, която ще остане в историята като първата жена, снимала за Playboy , създала едни от най-знаковите корици на списанието. Всичко това е Бъни Йегър – кралицата на pin-up фотографията. Днес е на 83 и казва, че няма намерения да спира.

Бъни Йегър е в състояние да прави магия както пред, така и зад камерата.. В началото на своята кариера, Бъни е известна като руса плажна сексбомба, pin-up момиче и кралица от конкурси за красота. Тя сама правела банските си костюми, както и снимачното си облекло. В средата на 50-те години тя се превръща в един от най-почитаните и признати фотографи някога. Започва да снима с чисто комерсиална цел – това й помага да разпространява по-лесно собствените си снимки на модел. Съвсем логично достига до извода, че натрупаният допреди това опит е сериозно предимство пред изцяло обладалите снимачното изкуство мъже. И стартира с гръм и трясък. Първата й снимка е моментално продадена и се появява на корицата на списание Eye. Постепенно успява да заснеме някои от най-популярните фотографии, публикувани някога в Playboy, помагайки му да стане най-успешното мъжко списание в света.

Разбира се, това съвсем не е случайно и тайната е в подхода. Казва, че когато си хареса момиче, отива и я пита от коя агенция е (знаейки, че всъщност то не е модел). Момичето се ласкае, което отвежда и към втория ход на Бъни – подаване на визитка и молба за фотосесия. Както се досещате, повечето момичета приемат с охота. Като жена, тя успява да им създаде необходимата сигурност и удобство, което естествено се проектира и в снимките. Като резултат имаме леки и непринудени кадри, отличаващи се с несъмнен професионален характер и стил.

В средата на 50-те години тя вече трудно смогва да изпълнява поръчките за нови и нови pin-up снимки. От това време датира и едно от най-големите й открития – Бети Пейдж, превърнала се в символ на Америка през 50-те и 60-те. Бъни е тази, която изпраща снимките й на Хю Хефнер (основателят на сп. Playboy), вследствие на което Bettie става Playmate of the Month (януари, 1955).

Излишно е да казваме, че дързостта в снимките на Бъни Йегър е отражение именно на онова желание за свобода на жените от онази ера, за което вече стана въпрос. На какво още е отражение нейното творчество и кои са нещата, които са й повлияли най-много, вижте в интервюто, което успяхме да вземем лично от нея преди дни. Има какво да научите.

Кога и как Linnea Eleanor Yeager се превърна в Bunny?

Винаги съм обичала киното. Нещо повече – когато бях малка следях отблизо живота и кариерите на моите любимци. Има един филм от 1945 – „Weekend at the Waldorf”, където Лана Търнър играеше героиня, наречена Bunny. Тя беше доста отворена и уверена – неща, на които се възхищавах силно. Някак естествено просто реших да взема това име. А точно по това време, също толкова естествено, поех и по пътя на промяната – малкото и срамежливо провинциално момиче трябваше да стане уверена млада жена.

Кой или какво е повлияло най-много на вашето творчество?

Освен на актьори, силно възхищение в мен събуждаха и трима фотографи: Първият е Roy Pinney, с когото работех като модел. Силата му беше в създаването на истории. Когато чу, че уча фотография, Roy излезе с идеята да направим проекта Най-красивият фотограф в света (The World’s Prettiest Photographer), който в крайна сметка кацна на корицата на U.S. Camera Magazine и всъщност ми помогна да се утвърдя като фотограф. Вторият е Andre de Diennes, на когото се възхищавах адски много, особено на снимките му на Мерилин Монро. Неговите фотографии влизаха във всевъзможни списания за кино или пък за мъже като Modern Man например. Третият е Peter Gowland. Работата му беше сходна с тази на Andre – снимаше както комерсиални снимки, така и pin-up. Той адски умело подбираше и „разполагаше” моделите си, имаше невероятни технически умения, но онова, което го отличаваше беше онази сладка и специална магическа нишка, задължителна за всеки велик творец. А той безспорно е такъв.

Къде се чувствате по-добре – пред обектива или зад него?

И на двете места. Имам признание както за работата си пред камера, така и зад нея. Но така и никога не успях да избера. Обичам и двете.

За първи път представяте своя изложба в Източна Европа – първо Берлин, а сега София. Как ви се струва?

Никога не съм била в България, но красотата на жените в тази част на света е легендарна. След няколко години на относително малко внимание върху работата ми, през последните няколко години се радвам на възобновен интерес както от света на изкуството, така и от света на модата. Това, че правя тази изложба в България говори колко далеч е стигнал този интерес. Това ме ласкае.

Какво мислите за pin-up фотографията преди и pin-up фотографията сега? Има ли осезаема промяна?

Мисля, че това, което правехме преди 50 – 60 години беше доста по-обаятелно и оставяше нещо и за въображението. Pin-up снимките днес ми изглеждат доста по-графични и често – твърде обработени.

Представете си, че трябва да изберете 7 фотографии, от които да се учат младите и които да запомнят. Кои щяха да са те? Нещо като „Блиц-албумът на Бъни”…

Когато бях на 12 исках да стана pin-up модел. Вдъхновена от актрисата Dorothy LÁmour, един ден събрах малко листа от цветята в градината на майка ми и направих тропически костюм, който тя засне.

Много харесвам бикини, направени от цветя. Това е автопортрет с бикини костюм, направен от маргаритки.

Тази снимка на Betti Page с леопарда и леопардовия костюм, който направих специално за нея, е една от любимите ми. Заснета е в Boca Raton, Florida през 1954 година.

Тази снимка на Lana Bashama е една от най-най-първите ми снимки като професионален фотограф. Едва след като я заснех, осъзнах, че Lana има татуировка със звезда на крака си, която адски добре пасва на костюма, който бях направила за нея.

Снимка на модела Christine Starr на руините на Chichen-itza в Mexico през 1966 година. Трябваше да я дебна и снимам, когато нямаше никого наоколо.

За откриването на най-мащабната pin-up изложба, гостувала в тази част на света и първото представяне на Бъни Йегър в България пристигат нейният личен агент Ед Кристин от САЩ и берлинският куратор Хелмут Шустер, който е организирал първата изложба на американската фотографска икона в Европа. Повечето от фотографиите, които ще бъдат представени напускат студиото на Бъни за първи път. В изложбата ще има автопортрети на самата Бъни, както и невиждани досега снимки на модели и актриси като Бети Пейдж, Урсула Андрес, Мейми Ван Дорен и др.

Фотографската изложба “Pin-up момичетата на Бъни” на легендарната Бъни Йегър, ще бъде открита на 14-ти октомври от 19:00 ч. във VIVACOM Art Hall. През следващите две седмици от 14 до 27 октомври в Телефонната палата ще могат да бъдат видяни петдесет от най-емблематичните творби на кралицата на pin-up фотографията. Непосредствено преди откриването това арт агента Кристин и галериста Шустер ще изнесат полезна лекция на тема „Бизнесът в изкуството“. Изложбата и лекцията са с вход свободен.

Share Button