Ивайло Стоянов: водеща в концептуалната фотография е идеята

  • Без име от серията Светът на 90 градуса

    Без име от серията Светът на 90 градуса
    снимка: Ивайло Стоянов ©

  • Павилионът от серията Светът на 90 градуса

    Павилионът от серията Светът на 90 градуса
    снимка: Ивайло Стоянов ©

  • Друг въпрос

    Друг въпрос
    снимка: Ивайло Стоянов / Велин Петков ©

  • Ивайло Стоянов

    Ивайло Стоянов
    Ивайло Стоянов

  • Вход-изход от серията Ъглови пространства

    Вход-изход от серията Ъглови пространства
    снимка: Ивайло Стоянов ©

София Фото Фест 2013 е първото издание на фестивал за фотография в България, организирано от Фондация БГ Прес Фото, с подкрепата на VIVACOM и Община София. В продължение на седмица фестивалът, който бе открит на 17 септември, превърна VIVACOM Art Hall в главен център за срещи, лекции и представяния на автори, включени в програмата му. Един от най-интересните сред тях е Ивайло Стоянов – изявен български концептуалист, който участва във фестивала със съвместната си изложба с Велин Петков.

Ивайло Стоянов завършва Академията за визуални изкуства към Йоханес Гутенберг университет, град Майнц – Германия, в специалност концептуална фотография през 2007 г. От 2010 г. е преподавател в магистърската програма Фотографско изкуство на Нов български университет и лектор във фотографска школа Паралакс, град София. От 2013 година е също и лектор в школата за концептуално и визуално изкуство АртЕкстремно, град Варна и Софийска фотографска школа. Ивайло е един от най-успешните млади български фотографи, както и разпознат автор на европейската фотографска сцена с характерните си концептуални фотографии. Автор и куратор на много успешни фотографски изложби с висок колекционерски интерес.

Велин Петков завършва през 2005 г. спeциалност фотография в Нов български университет. През 2007 г. открива собствено студио, а през 2013 г. завършва магистърска степен в Националната художествена академия.. Показва своите фотографски проекти в самостоятелни и общи изложби, на фестивала на изкуствата „Трансформ“ в Солун, българския културен център в Париж, Съвета на Европа в Страсбург, Международните фотографските срещи през 2012 г. в Пловдив и  др.

От началото на 2013 г. двамата автори създават тандема Петков – Стоянов. Малко след това правят първата си съвместна изложба „Друг въпрос” в галерия Аросита, град София. Помолихме Ивайло Стоянов да ни разкаже повече за концептуалната фотография у нас и съвместния проект с Велин Петков, който можем да видим до края на месеца в галерията на ул. „Париж“ 1

Смятате ли, че концептуалната фотография е достатъчно популярна в България, и ако трябва да дадем дефиниция за нея, каква е вашата?

Ако трябва да бъда откровен, до преди три години концептуалната фотография не беше така популярна у нас. През 2010 година основах такъв курс в Нов Български университет в магистърската програма Фотографско изкуство. От тогава до днес тази специалност набира все повече скорост и става все по-популярна в страната, като причина за това са резултатите и успехите, които постигнахме в тази област на изкуството. При концептуалната фотография не е важно само техническото изпълнение, тук е водеща идеята.

Бихте ли ни разказали за някой от най-интересните си проекти?

Това е много хубав, но и много труден въпрос. За един автор всички проекти са интересни, дори и най–слабите. Всъщност всичко е важно, това е процес, който е част от биографията на твореца.

Какво ни очаква в изложбата, открита вчера в галерията на ул. „Париж“ 1?

Който не е виждал досега фотография в стил немски перфекционизъм, нека заповяда да види творбата „Друг въпрос“, която направихме тази година с фотографа Велин Петков.

Трудно ли е да облечеш една идея в снимки?

Няма нищо трудно за изпълнение, по-важното е да има добра идея.

Следвате ли практиката да прилагате текст към снимките си или оставяте всеки сам да тълкува концепцията, заложена в тях?

Разбира се, че има и текст към творбите, понякога и заглавието на фотографиите може да бъде концепция.

Вие преподавате курс по Концептуална фотография в Нов български университет. Как успявате да запалите интереса на студентите към това течение във фотографското изкуство?

Аз преподавам с цялата си енергия, защото това ми доставя удоволствие. Явно това, както и темите, които подбирам, допадат на студентите. Много от тях вече участват във важни фотографски събития не само България, а и в Западна Европа. В последно време има една тенденция в България да се колекционират фотографии от млади автори, което стимулира студентите да дават най-доброто от себе си.

На първо място, какво бихте посъветвали всеки, който има желание да се занимава с фотография?

Да стане част от живота им, само така се случват нещата.

Изложбата „Концептуална фотография“ на Ивайло Стоянов и Велин Петков бе открита вчера в галерията на ул. „Париж“ 1, заедно със „Споделено от София“ на Гео Калев. Това е последното откриване на изложби в рамките на София Фото Фест 2013.

Share Button