Архитектурата на Хари Зайдлер във VIVACOM Art Hall

  • Къщата „Julian Rose”, Сидни, 1949-1950

    Къщата „Julian Rose”, Сидни, 1949-1950
    © Max Dupain

  • Посолство на Австралия, Париж, Франция, 1973-1977

    Посолство на Австралия, Париж, Франция, 1973-1977
    © Max Dupain

  • Хари Зайдлер и Валтер Гропиус

    Хари Зайдлер и Валтер Гропиус
    © Harry Seidler & Associates Pty Ltd.

  • Къщата „Бърман”, Нов Южен Уелс, 1996-1999

    Къщата „Бърман”, Нов Южен Уелс, 1996-1999
    © Eric Sierins / Harry Seidler & Associates Pty Ltd.

Къщата „Julian Rose”, Сидни, 1949-1950 © Max Dupain

Стоплихме десетата януарска вечер с откриването на една пътуваща изложба за окото и душата, която избра VIVACOM Art Hall за своя спирка в България. „Архитектурата на Хари Зайдлер” отвежда на места, където бетонните красавици на архитекта, внесъл принципите на баухаус и модернизма в Австралия, прекрояват градското пространство.

Изложбата представя 15 от най-значимите проекти на Зайдлер и интересната му биография, която силно повлиява неговия отличителен стил.

Пространството на VIVACOM Art Hall е прекроено от архитектурните модели, скулптури, фотографии, филми, книги и оригинални рисунки от архивите на семейството на архитекта, редица институции и частни колекции.

 Куратори на проекта са нюйоркчанинът Владимир Белоголовски, архитектурен публицист и критик с международно значение (автор на книга за Зайдлер, който изнесе лекция за живота и работата му непоредствено след официалното откриване на изложбата в България) и Георги Станишев, архитект и архитектурен публицист от София.

Посолство на Австралия, Париж, Франция, 1973-1977 © Max Dupain

За близо 60 години практика Хари Зайдлер конструира повече от 180 обекта, с които определя облика на съвременна Австралия. Повечето от проектите му – от еднофамилни семейни къщи до многоетажни офис кули за бизнеса и държавната администрация – са реализирани именно там, но в наследството му има и много сгради в Австрия, Франция, Израел, Италия, Мексико и Хонк Конг.

Хари Зайдлер и Валтер Гропиус © Harry Seidler & Associates Pty Ltd.

Хари Зайдлер е роден във Виена, но заради еврейските си корени, семейството му бяга от Австрия под нацистката атака, след което той завършва архитектура в Харвард. В САЩ по това време е съсредоточена голяма част от интелектуалния елит на Европа и Хари има възможност да се учи от архитекти от класата на Нимайер и Аалто, да общува и работи с художници и скулптори като Ричад Сера, Александер Калдер, Франк Стела, Сол ле Вит, Виктор Вазарели, както и с инженери от класата на Пиер Луиджи Нерви и фотографи като Макс Дюпен. Именно затова оригиналното заглавие на изложбата е Collaborative Design, т.е. “проектиране в сътрудничество”, а концепцията й представя архитектурата му като пресечна точка на различните области на изкуството, математиката, инженерните науки, технологиите и идеологията.

Къщата „Бърман”, Нов Южен Уелс, 1996-1999 © Eric Sierins / Harry Seidler & Associates Pty Ltd.

Според организаторите й, експозицията е едновременно академична и концептуална и има значение за българската архитектурна култура в момента най-вече с факта, че именно в късния модернизъм на 50-те и 80-те години на 20 век се проявява възможността глобалната модерна доктрина и универсалният език на архитектурата да се адаптират към множество регионални контексти. Работата на Зайдлер представлява един процес на хибридизация между глобално и локално, който и в днешно време е актуален за архитектурния процес в България.

Проектът се реализира от Intercontinental Curatorial Project, NewYork, Университет по архитектура, строителство и геодезия, Международна академия на архитектурата и КАБ Нова.

Пътуващата изложбата на Хари Зайдлер идва в София директно от Естонския Музей на Архитектурата в Талин, а през 2013 ще бъде показана в Националния Музей за Изкуства в Рига, Центъра на Американския Институт по Архитектура в Хюстън и други музеи и галерии в САЩ, Канада, Австралия и Австрия.

Изложбата „Архитектурата на Хари Зайдлер” е във VIVACOM Art Hall до 10 февруари. Вход свободен.

Share Button