Живописта след ерата на пърформанса

  • Джаксън Полък, „Лято: Номер 9А”, 1948

    Джаксън Полък, „Лято: Номер 9А”, 1948
    снимка: Тейт Модърн.

  • Дейвид Хокни, „По-голям плясък”, 1967

    Дейвид Хокни, „По-голям плясък”, 1967
    снимка: Тейт Модърн.

  • Ана Мендиета, „Без заглавие (Автопортрет с кръв)”, 1973;

    Ана Мендиета, „Без заглавие (Автопортрет с кръв)”, 1973;
    снимка: Тейт Модърн.

  • Хелена Алмейда, „Обитаема картина”, 1975;

    Хелена Алмейда, „Обитаема картина”, 1975;
    снимка: Тейт Модърн

  • Джак Смит, „Неизвестно заглавие”, 1961-1962;

    Джак Смит, „Неизвестно заглавие”, 1961-1962;
    снимка: Тейт Модърн.

  • Picture7

    Picture7

  • Катрин Уд, куратор на изложбата;

    Катрин Уд, куратор на изложбата;
    снимка: Тейт Модърн.

Джаксън Полък, „Лято: Номер 9А”, 1948; снимка: Тейт Модърн.

Изложбата „По-голям плясък: Живописта след ерата на пърформанса” в лондонската галерия „Тейт Модърн” изследва взаимовръзката между живописта и пърформанс арта от петдесетте години насам. По-конкретно, в нея се разглежда по какъв начин експериментирането с действието, самопредставянето и театралността са оказали влияние върху възприятията и разбиранията за живопис на следващите поколения художници.

Дейвид Хокни, „По-голям плясък”, 1967; снимка: Тейт Модърн.

Един от въпросите, които изложбата поставя, е как т. нар. „голяма”, т.е. позната история на изкуството (свързана с живописта и скулптурата) се пресича с „малката”, не толкова известна такава (отнасяща се до пърформанс и видео арта). И двете разновидности не веднъж са намирали място в програмата на „Тейт Модърн” от откриването на галерията през 2000 г., но те често са били представяни поотделно, в своите респективни пространства, с различен подход на излагане.

Ана Мендиета, „Без заглавие (Автопортрет с кръв)”, 1973; снимка: Тейт Модърн.

Част от смисъла на новата експозиция е да събере тези два вида истории на изкуството, отваряйки възможностите за диалог между тях. Мащабната изложба започва с две основни произведения от колекцията на Тейт: „Лято” на Джаксън Полък (1948) и „По-голям плясък” на Дейвид Хокни (1967).

Хелена Алмейда, „Обитаема картина”, 1975; снимка: Тейт Модърн.

Както ясно личи и от кадрите, взети от личния архив на двамата художници и съпътстващи творбите, всеки от тях притежава различен подход към живописта. За Полък платното само по себе си е поле на действие, запис в реално време на движенията на твореца в пространството и времето. При Хокни картината се превръща в изкуствен фон, прозорец към театрално по същността си пространство, което приканва зрителя да влезе в неговия въображаем свят.

Джак Смит, „Неизвестно заглавие”, 1961-1962; снимка: Тейт Модърн.

След „пролога” изложбата е организирана в две части. Първата е тематично изследване на връзката между пърформанса и живописта в международен мащаб, между петдесетте и осемдесетте години на миналия век. Тук са включени художниците от японската авангардна група Гутай, представители на виенския акционизъм, Стюарт Брисли, Виктор Гут, Синди Шърман и Хелена Алмейда. Всеки от тях гледа различно на начините, по които самият акт на нанасяне на боята върху платното се превръща в пърформанс, както и на преосмислянето на живописта като колаборация и ритуално действие. С множество артисти, работили предимно от феминистка или куиър гледна точка през седемдесетте години, първата секция на изложбата проследява също така навлизането на живописта в нови, нетрадиционни медии, като облеклото, грима и кросдресинга.

Марк Камий Хаймовиц, „Жан Кокто…”, 2003-8; снимка: Тейт Модърн.

Във втората част на изложбата всяка стая е посветена на един съвременен артист или колектив. Представените тук творби са подбрани, взимайки предвид отражението на експериментите в областта на пърформанса, театралността и маскирането върху формирането на едно по-широко понятие за живопис от края на 70-те до днес. Тук са включени произведенията на Марк Камий Хаймовиц, Ей Аракава, Люси Макензи и др.

Катрин Уд, куратор на изложбата; снимка: Тейт Модърн.

Експозицията с куратор Катрин Уд ще продължи до 1 април 2013 г.

Share Button